5 Tips om je zaak aan te kleden tijdens de Kerstperiode
De gezelligste periode van het jaar komt nabij… Kerst! In deze periode worden de straten en winkels versierd met lichtjes, kerstbomen, en gezellige versieringen die deze donkere periode van het jaar zoveel charme geven. Als horeca-uitbater is het ook belangrijk om deze kerstbeleving te optimaliseren. Niet alleen wordt de extra gezelligheid in jouw zaak gewaardeerd door bestaande klanten, maar ook kan dit tot meer verkoop leiden. Hierbij geven wij vijf tips om jouw zaak aan te kleden tijdens de Kerstperiode.
Tip 1: Maak het gezellig in jouw zaak
Het hoeft zeker niet ‘too much’ te zijn, maar Kerstversiering mag duidelijk aanwezig zijn om een sfeer te scheppen. Vooraleer je begint met versieren, bedenk een thema, in kleur, vorm of stijl. Kies je bijvoorbeeld voor rode- en gouden-tinten, laat dan deze kleuren terugkomen in al de versieringen: op de toonbank, in de kerstboom, en in het interieur van jouw zaak. Maar let op: de stijl moet passen in jouw inrichting! Het doel is om een harmonie te verkrijgen tussen de inrichting van jouw zaak en de kerstdecoratie. Zo is rood een goede keuze bij een klassieke inrichting, en grijze en zwarte decoraties bij een modern en strak interieur. Maak ook gebruik van lichtjes en Kerstmuziek om extra gezelligheid te creëren!
Tip 2: Breng het kerstthema naar voren in jouw menu
Kerst is de ideale periode om wat andere gerechten aan jouw menu toe te voegen. Het creëert een extra kerstbeleving bij de klant. Bedenk een originele snack dat in het thema past, bv. een ‘frietje kerst’ met enkele toppings en sausjes eroverheen, zoals gesmolten kaas, tomaatjes, uitjes, mayonaise en ketchup. Hier kan je heel creatief mee omgaan!
Heb je zelf geen zin om iets nieuws te bedenken? Voeg dan bestaande producten in het kerstthema toe aan jouw assortiment. Denk bijvoorbeeld aan een Kerstbiertje, een glaasje cava, een home-made glühwein, of een alcoholvrije kerst-mocktail. Dit kan je dan ook als (kerst) menu-combinatie aanbieden.
Tip 3: Zorg voor een online kerstsfeer
Als jij een website of bedrijfspagina hebt op Facebook, denk er dan aan om deze onder te dompelen in een kerstsfeer. Dit kan bijvoorbeeld door je logo te versieren met lichtjes en sneeuw en/of het delen van winterse sfeerbeelden.
Daarnaast is het belangrijk dat je sociale media gebruikt om de kerstbeleving in jouw zaak te delen. Doe je een speciale kerstactie, kerstkorting, of geef je een gratis geschenkje, meldt dit dan op je Facebook pagina. Maar deel ook foto’s van de decoraties in je zaak, de aangepaste kerstmenu en specifieke kerst-items! De online wereld is een gemakkelijke manier om jouw klanten te bereiken en interesse te wekken!
Tip 4: Doe een speciale kerstactie of bied een kerstkorting
Een speciale kerstactie of kerstkorting haalt de klanten naar jouw zaak. Want iedereen houdt wel van een korting of actie! Meer mensen over de vloer betekent dan ook meer omzet. Een kerstactie of kerstkorting kan in alle geuren en kleuren… of je nu een speciale korting geeft op een bepaald menu-item, een gratis sausje toevoegt, of een gratis glühwein of warme chocomelk aanbiedt aan de klant, het kan allemaal! Het is algemeen bekend dat liefde door de maag gaat.
Tip 5: Overweeg een geschenkje/bedankje voor jouw klanten
Het geven van kleine, bijzondere geschenkjes toont waardering aan de klant. En wie houdt er nu niet van een cadeautje? Een geschenkje hoeft niets groots of duurs te zijn. Dit kan een simpel kaartje met kerstwensen zijn, een leuke kerstbal met jouw logo of zaaknaam, of een kortingsbon voor een volgend bezoek. Dit zijn kleinigheden die ervoor zorgen dat je klant zich speciaal voelt. Bestaande en loyale klanten zijn namelijk verantwoordelijk voor het merendeel van de omzet, en dus niets is zoveel waard als een blijvende klant. Zorg ervoor dat je bedankje origineel en authentiek is met een persoonlijk tintje. Zo blijven klanten geïnteresseerd en zien ze ook de persoonlijke kant van jouw zaak.
Als jouw budget het niet toelaat om een extraatje te geven kan je ook alternatieve ideeën bedenken om de klant te engageren. Dit kan bijvoorbeeld door een kerstboom te zetten waarin jouw klanten een geschreven positieve boodschap of wens kunnen hangen.