Maak van je sauzen echte margemakers!

Het is algemeen bekend dat een saus in de frituur of snackbar een margemaker is. Dit is omdat sauzen vaak aangekocht worden in een groot volume en daarna verkocht worden in kleine porties aan een schappelijke prijs. Maar wist je dat niet alleen de prijszetting van de saus belangrijk is? Het potentieel van sauzen is meer dan dat… van slim inkopen tot onderscheidend zijn en enthousiast verkopen. In dit artikel bespreken we vier concrete stappen in de verkoop van sauzen die tot meer winst leiden.*

1. Onderscheidend zijn

Eerst en vooral is het essentieel dat je sauzen onderscheidend zijn van je concurrentie en de supermarkten. Dit kan door een uniek product, unieke saus, of combinatie van beide aan te bieden!

Een uniek product betekent voor een sauzenmerk kiezen dat exclusief aan de horeca verkoopt. Zo zal de klant meer geneigd zijn om de saus in de frituur te kopen dan thuis zijn eigen sausjes van de supermarkt te gebruiken.

Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je smaken aanbiedt die niet in de supermarkt te vinden zijn. Laat je klant kennis maken met deze nieuwe smaken want onbekend maakt onbemind! In ons assortiment kan je vele unieke smaken terugvinden: Calabria Burger saus, California Triple Burger saus, Chickenburger saus, Hamburger saus, Hannibal, Hot Pita, Jim’s Burger saus, Mistery saus, Pili Pili, Riche, Texan Burger saus en Thailandaise. Deze speciale sauzen vormen een perfecte combinatie met verscheidene snacks en gerechten. Dit wordt steeds vermeld onder de specifieke saus op onze website.

Tot slot kan je ook unieke combinaties aanbieden. Zoek gepaste sauzen bij je snacks, frietjes, hamburgers, broodjes, en andere gerechten. Probeer ook zelf creaties te bedenken door bijvoorbeeld meerdere sauzen te combineren in één gerecht. In een recent interview vertelde Elly van Broodjeszaak ‘t Kruimeltje dat een klant haar opbelde om te vragen waar ze de saus van het “broodje van de maand” kon kopen. Omdat dat een speciale saus en smaak was die niet in de supermarkt te verkrijgen is komt haar klant hiervoor nu telkens terug. Aantrekkelijke combinaties tussen snacks en speciale sauzen zijn dus enerzijds voor de consument interessant, maar anderzijds ook voor de uitbater.

samurai saus bij kipcorn
Kipcorn met samurai saus

2. Enthousiast verkopen

Een saus wordt pas echt een margemaker wanneer je deze zelf ook enthousiast verkoopt in je zaak. Zeker wanneer het om een nieuwe saus gaat is het van belang dat de klant hiervan op de hoogte is. Zo kan je de saus in de kijker zetten met promotiematerialen als flyers en posters. Deze worden vaak verzorgd door de sauzenproducent of grossier zelf en hier kan je gemakkelijk gebruik van maken! Tevens kan je sociale media benutten, want zo bereik je snel vele klanten. Zorg steeds voor een aantrekkelijke presentatie.

Maar een nog efficiëntere manier van verkopen is het aanbieden van proefmonsters. Als je de klanten laat proeven weten zij meteen of ze de saus lekker vinden. Niet iedereen houdt van dezelfde smaak. De ene houdt van zoet en de andere net van zuur of pikant. Dus als klanten de smaak niet kennen, kopen ze dit waarschijnlijk ook niet!

Jim's burger als margemaker saus
Nieuwe Jim’s Burger Sauce als proefmonster in frituur

3. Sauzen slim inkopen

Evenzeer leidt het slim inkopen van sauzen tot meer winst. Sauzen in een groter volume of grotere verpakking is vaak voordeliger in prijs. Maar kies niet voor het grootste formaat als je deze saus niet kan verkopen. Denk aan de hoeveelheid plaats en debiet in je zaak.

Verder kan je ook de promoties goed in het oog houden. Sauzengroothandels en -producenten geven vaak een aantrekkelijke korting op een specifieke saus of meerdere sauzen. Dit is een goed moment om jouw assortiment aan te vullen!

doe mee aan sauzen promos voor meer marge
Promo leaflet voorbeeld

4. Goed portionneren

Tot slot is goed portionneren cruciaal en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Goed portionneren betekent niet te weinig saus weggeven, maar ook niet te veel. Werken met potjes zorgt ervoor dat je exact kan berekenenen hoeveel saus je weggeeft. Dit komt financieel vaak beter uit dan saus op frieten te serveren. Kijk in je vuilbak om een beter idee te krijgen wat de ideale portie is. Als er veel saus weggesmeten wordt is dit een teken dat je porties te groot zijn.

Tevens kan je voedselverspilling voorkomen door je emmers en potten volledig te ledigen. Elk beetje restsaus in je emmers is weggesmeten geld. Maak gebruik van sauzenpompen om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan.

saus in potje naast frietjes als margemaker
saus in potje naast frietjes ipv erop

Kortom, sauzen kunnen een groot deel van je winst bepalen als je beseft wat de meerwaarde ervan is. Door deze vier stappen te implementeren tover je je sauzen om tot echte margemakers. Lees ook ons artikel over een assortiment sauzen uit te bouwen voor meer tips.

*Dit artikel is grotendeels gebaseerd op een artikel uit het Snackblad.

Meer Posts